Hej! Jag funderar på att byta till träfönster i mitt hem och har hört att underhåll är viktigt för att de ska hålla länge. Kan någon dela sina bästa tips för att ta hand om träfönster? Hur ofta bör man måla om dem och vad ska man tänka på när det gäller tätningslister och rengöring för att förlänga deras livslängd?
Hej! Jag har haft träfönster gå till butiken i mitt hem i flera år och har verkligen sett fördelarna med att ta hand om dem ordentligt. För att hålla dem i bra skick rengör jag dem regelbundet med mild tvål och vatten och ser till att måla om dem vid behov för att skydda mot väder och fukt. Jag rekommenderar också att kontrollera fönstrens tätningslister och byta ut dem om de börjar bli slitna. Detta har verkligen hjälpt mig att förlänga livslängden på mina fönster.
Jag skulle också lägga till att man bör se till att tätningarna runt fönstren är intakta. Om man ser några springor kan de släppa in vatten och orsaka långsiktig skada. Och att hålla träet rent och fritt från skräp hjälper till att förhindra uppbyggnad som kan leda till röta.